Minden ami képalkotás

2022. március 27. 17:02 - Bágyi Péter

Amit a radiológusoknak tudniuk kell a betegek elvárásairól

A betegközpontú képalkotás céljai

2022-03-27_16-57-06.png

13244_1.jpgforrás:

European Society of Radiology (ESR).
What radiologists need to know about patients’ expectations: P.A.T.I.E.N.T.S C.A.R.E.R.S A.I.M.S. 
Insights Imaging 13, 53 (2022).
https://doi.org/10.1186/s13244-022-01184-w

 

Az Európai Radiológiai Társaság (ESR) betegekkel foglalkozó tanácsadó csoportjának (Patient Advisory Group - PAG) célja, hogy ebben a rövid dokumentumban rávilágítson a képalkotó orvosi vizsgálatok, a diagnosztikai vagy intervenciós beavatkozások során a betegek elvárásaira a radiológiai közösséggel és a támogató munkatársakkal szemben. A betegek elvárásainak folyamatos tudatosítása érdekében a legfontosabb elvárásokat egy könnyen megjegyezhető rövidítéssel foglalják össze: PATIENTS CARERS AIMS.

Az európai egészségügyi ellátórendszerek és az orvosi képalkotó szolgáltatások különbözősége miatt nem minden beteg elvárása teljesíthető szisztematikusan, de az egészségügyi szolgáltatóknak az új eljárások kialakításakor szem előtt kell tartaniuk, hogy betegközpontú szükségletekre és ellátásra kell összpontosítaniuk. Amikor új vagy továbbfejlesztett technológiát vezetnek be, mint például a mesterséges intelligencia alkalmazások, a telemedicina, az eljárások robotizálása és a digitalizált nyilvántartások, figyelembe kell venni a radiológus és a beteg közötti kommunikációra és interakciókra gyakorolt hatásokat is.

Fontos:

  • A radiológiai egységek és az orvosi képalkotó szolgáltatások nem mindig a betegek igényeinek és elvárásainak megfelelően működnek.
  • A betegközpontú radiológia kulcsfontosságú a betegek igényeinek kielégítő ellátásához.
  • Ez az ESR-PAG kiadvány megkísérli összefoglalni a betegek legfontosabb elvárásait és igényeit.
  • A "BETEGEK SZEMÉLYES CÉLJAI" nyilatkozat emlékeztetőül szolgálhat a radiológiai osztályok munkatársai számára, hogy nap mint nap a betegközpontú szolgáltatásokat nyújtsanak.

Az Európai Radiológiai Társaság betegekkel foglalkozó tanácsadó csoportja (ESR-PAG) 2013-ban jött létre és a betegcsoportok különböző európai képviselőit, valamint az ESR különböző bizottságainak radiológus és radiográfus tagjait tömöríti. Elsődleges céljai közé tartozik a radiológusok-radiográfusok és a betegek közötti kapcsolat fejlesztése és fenntartása, a betegek különböző képalkotó eljárásokkal kapcsolatos ismereteinek bővítése, valamint az európai orvosi radiológia gyakorlatának betegközpontú megközelítése mellett való kiállás. Az ESR-PAG 2013 óta számos ESR-kezdeményezésben vesz részt, többek között a Nemzetközi Radiológiai Nap (IDoR), az ESR betegtájékoztató honlapja, az EuroSafe kampány, az ESR kiadványaihoz való hozzájárulás, az ESR-PAG közösségi médiacsoportja és az eszperantó betegtájékoztatási kérdőíves audit. Az ESR-PAG minden évben a Bécsben megrendezésre kerülő Európai Radiológiai Kongresszuson külön szekciókat szervez, amelyek platformot biztosítanak a betegek képviselőinek meghallgatására, valamint a radiológusokkal és radiográfusokkal folytatott párbeszédre.

A modern orvosi ellátás nagymértékben támaszkodik a képalkotó diagnosztikai vizsgálatokra és beavatkozásokra. Ezenkívül számos gyakori krónikus kórkép (pl. rák, neurológiai-, szív- és érrendszeri kórképek) nyomon követése megköveteli, hogy a betegek rendszeresen felkeressék a képalkotó osztályokat további ellenőrzések és konzultációk céljából. Az ESR-PAG betegközpontú kezdeményezések kidolgozását végzi és e dokumentum célja, hogy a radiológiai közösség számára rávilágítson a betegek igényeire, a betegek elvárásait alátámasztó elvek egyszerű megfogalmazása formájában, a járó- vagy fekvőbeteg képalkotó ellátások során.

A felvázolt elvárások a beteg képalkotó vizsgálat előtti, alatti és utáni útja során merülnek fel. A felvázolt elvek alapját képezhetik olyan standardoknak, amelyeket ki lehet dolgozni, vagy be lehet építeni a meglévő radiológiai minőségbiztosítási dokumentumokba és amelyek a jövőbeni klinikai auditok alapjává válhatnak.

Képalkotó vizsgálat előtt: P.A.T.I.E.N.T.S.

Cél (Purpose)
A betegeknek magyarázatot kell kapniuk arra, hogy miért van szükség a képalkotó vizsgálatra.

Előzetes (Advance)
Az előzetes tájékoztatás időt ad a betegnek arra, hogy megértse az ajánlott vizsgálat hasznosságát, előnyeit és lehetséges ártalmait, valamint a lehetséges terápiás következményeket, különösen a beavatkozással járó képalkotó vizsgálatok esetében. A beteg így jobban fel tud készülni és tájékozott döntést tud hozni, amikor a beleegyezését kérik. Az előzetes tájékoztatás lehetővé teszi a betegek számára, hogy átgondolják és megfogalmazzák azokat a kérdéseket, amelyekre választ szeretnének kapni, amikor felkeresik a radiológiai intézményt a vizsgálat vagy eljárás céljából.

Átláthatóság (Transparency)
A vizsgálatok ismert korlátait el kell magyarázni a betegnek (függetlenül a felajánlható alternatívák elérhetőségétől). Ahogy Leonard Berlin (a minőséggel és orvosi-jogi kérdésekkel foglalkozó ismert amerikai radiológus kommentátor) megjegyezte, "a radiológusok igazságtalanságot követhetnek el a beteggel szemben, ha visszatartják felsőbbrendű tudásunkat". Néhány példa arra, hogy milyen információkat kell a betegek számára világossá tenni: a mammográfia korlátozása a denz emlőjű betegek esetében, a CT vizsgálat korlátai az agyi demyelinizáló elváltozások szűrésében, a kismedencei ultrahang korlátai az endometriózis diagnózisában, valamint a lehetséges kapcsolódó kockázatok, például a sugárdózis következményei, a sugárvédelem, a mágneses védelem, az allergiás reakciók vagy az intravénás kontrasztanyag-injekciók veseműködésre gyakorolt hatásai.

Tájékoztatás (Information)
Ideális esetben a beutaló orvosnak a vizsgálat előtt kifejezetten világos, felvilágosító jellegű betegtájékoztatást kell nyújtania. A betegek értékelik a radiológussal való személyes kommunikációt, ami megkönnyíti a biztonsággal, az ellátás minőségével és a képalkotó eljárásokkal kapcsolatos aggályaik kezelését. Alternatív megoldásként az időpont megszervezésekor a képalkotó központ/kórház titkársági/adminisztrációs munkatársainak telefonon, írásban vagy e-mailben kell tájékoztatást adniuk a vizsgálat előtt, beleértve a képalkotó szolgáltatások weboldalaira, betegportálokra, videokommunikációra stb. mutató linkeket. A digitális egészségügy a jövőben új eszközöket fog megteremteni az orvosi teamek és a betegek közötti kommunikáció javítására.

Egyenlőség (Equality)
Miközben a beutaló orvos meghatározhatja és rangsorolhatja a képalkotás sürgősségét, a betegek véleményét is figyelembe kell venni. Minden beteg számít és minden beteg más és más. Míg a betegellátás szempontjai között szerepel az állapotuk súlyossága, a fájdalom szintje, a mobilitásuk, a tanulási nehézségeik stb., a betegeket természetesen szükségleteiknek megfelelően eltérő módon lehet kezelni, de egyik beteg sem részesülhet kedvezőbb bánásmódban, mint a másik. Más szóval, a képalkotó eljárásokhoz való időben történő és egyenlő hozzáférésnek mindenki számára megkülönböztetés nélkül elérhetőnek kell lennie és nem lehet összefüggésben az adott személy életkorával, státuszával, foglalkozásával vagy más, nem az egészségügyi állapotából adódó jellemzőivel.

Szükségletek (Needs)
A betegek szükségleteit figyelembe kell venni. Például annak a betegnek, akinek a képalkotó vizsgálat elvégzése után kapcsolatba kell lépnie szakorvosával (onkológus, neurológus stb.), hogy megbeszélje állapotát, képesnek kell lennie arra, hogy az illetékes adminisztratív/szakmai személyzethez forduljon időpontot egyeztetni, ahelyett, hogy passzívan várja az orvos által kezdeményezett kommunikációt.

Bizalom (Trust)
Ha a vizsgálatot megelőzően hatékony adminisztratív eljárások vannak érvényben, a beteg a vizsgálat előtt bizalmat érezhet és jobban érezheti magát, ha tudja, mire számíthat. Ezért a betegek bizalmának kiaknázása érdekében a radiológiai osztály és a betegek közötti kommunikáció és információcsere rendkívül fontos, kezdve a vizsgálatra való felkészüléssel is. Végső soron ez a bizalom az előfeltétele annak, hogy a beteg tájékozott beleegyezését megkapjuk.

Megosztott döntéshozatal (Shared Decision)
Ha a betegek jó minőségű, átfogó egészségügyi információk birtokában vannak (megfelelő, érthető nyelven), akkor jobban felkészültek arra, hogy tájékozott beszélgetéseket folytassanak és közös döntéseket hozzanak az egészségükkel kapcsolatban.

A képalkotás során: C.A.R.E.R.S.

Kényelem (Comfort)
A létesítmények kényelme fontos a betegek számára, különösen a várakozási területeken. A barátságos és megnyugtató helyiségek segíthetnek csökkenteni a betegek által néha tapasztalt képalkotás előtti stresszt. A megfelelő mosdók, öltözködési lehetőségek és a magánélet biztosítása központi szerepet játszik a betegek méltóságának megőrzésében.

Figyelmesség (Attentiveness)
A személyzet rendelkezésre állása a beteg igényeinek kielégítésére és a támogatás biztosítása érdekében a folyamat során állandó kell, hogy legyen. A betegek biztonságérzete az előzetes magyarázatokból, a beteg képalkotó eljáráshoz adott beleegyezéséből, a használt berendezésbe vetett bizalmából, a személyzet jelenlétéből és figyelmességéből tevődik össze, beleértve a beteg vizsgálatát végző radiográfusokat és adott esetben a felügyelő radiológust is.

Megnyugtatás (Reassurance)
Az empátia, a meghallgatás, a türelem és a megértés olyan tulajdonságok, amelyeket minden képalkotó csapatban fejleszteni kell, kezdve a beteggel először kapcsolatba kerülő személytől, a vizsgálat teljes időtartama alatt, beleértve az eredményekre való várakozást is (ha rendelkezésre állnak). A röntgenorvos gyakran érintkezik a beteggel a képalkotó osztályon tett látogatása során; a röntgenorvosnak biztonságérzetet, megnyugtatást és empátiát kell nyújtania. Elengedhetetlen, hogy a radiológusok felismerjék a röntgenorvosok szerepének fontosságát. A betegnek éreznie kell, hogy ő áll az ellátó csapatok figyelmének középpontjában.

Magyarázat (Explanations)
A vizsgálat során végig magyarázatokat kell adni, pl. a vizsgálathoz szükséges speciális előkészületekről, az injekció beadásának szükségességéről, a radiológus elvárásairól a beteggel szemben (pl. mozgásproblémák vagy gyengeség), a hosszabb várakozási idővel kapcsolatos aktualitásokról, a további injekció beadásának vagy más modalitással történő további képalkotás szükségességéről stb. Mivel a radiográfusok a vizsgálat során közel vannak a beteghez, alapvető szerepet játszanak e magyarázatok megadásában.

Eredmények (Results)
Az eredmények/leletek kézbesítésének módját és az eredmények/leletek elérhetőségének időpontját a betegeknek már az időpontfoglaláskor ismerniük kell. Ha az eredmények nem állnak azonnal rendelkezésre, ideális esetben a páciensnek szóban vagy írásban kell értesíteni arról, hogy mikor kapja meg azokat. Ha az eredmények késve állnak rendelkezésre, az okokat meg kell magyarázni (például, ha további speciális tanácsadásra van szükség). Amikor csak lehetséges, az eredményeknek ésszerű időn belül rendelkezésre kell állniuk. A radiológus a megfelelő személy a beteg képalkotó orvosi eredményeinek, a képalkotás korlátainak (ha vannak ilyenek), valamint szükség esetén a további vizsgálatok és további szakvélemények szükségességének megvitatására. Egyes betegek eredményeit a beutaló kórházi orvos, másokét a háziorvosuk és egyre gyakrabban biztonságos távkonzultáción keresztül továbbítják. Sok beteg úgy érzi, hogy a vizsgálatot felügyelő radiológusnak közvetlenül neki kellene közölnie ezeket az eredményeket. Ideális esetben a radiológusoknak törekedniük kell arra, hogy a beteg kérésére rendelkezésre álljanak az eredmények megbeszélésére; amennyiben lehetséges, ezt a radiológusnak kell megszerveznie, kényelmesen, közvetlenül a vizsgálat után. A radiológus és a beteg közötti alternatív konzultáció történhet telefonon vagy távkonzultáción keresztül. Az eredmények átadására speciális konzultációkat javasoltak. Az ilyen radiológus-beteg konzultációkat ideális esetben össze kell hangolni a beutalóval, hogy a betegek következetes tájékoztatása biztosított legyen.

Az intervenciós beavatkozással összefüggésben a betegeket természetesen tájékoztatni kell az eljárás következtében esetlegesen felmerülő problémákról, a lehetséges kezelésekről és a követendő előírásokról. A betegnek távozáskor utólagos tájékoztató lapokat/ismertetőket kell adni.

Egyes egészségügyi rendszerekben sajnos a beteg-radiológus kommunikáció vagy korlátozott, vagy nem létezik, ami azt eredményezheti, hogy a radiológus "láthatatlannak" tűnik. Ez általában nem az együttműködésre való nem hajlandósággal függ össze, hanem gyakran a nagy betegforgalom és/vagy a munkaerő-problémák miatt, amelyek miatt nem áll rendelkezésre elegendő idő a betegek fogadására.

A radiológusokkal való kapcsolat hiánya káros hatással lehet a beteg-radiológus kommunikációra, mivel sok beteg szívesen folytatna személyes megbeszéléseket. A radiológusok és a betegek közötti közvetlen kommunikáció a radiológusok számára is előnyös, mivel javítja a betegek sajátos állapotának és problémáinak megítélését.

Ahol lehetséges, a képalkotásról szóló leletekben laikus/betegbarát terminológiát kell használni, és a betegek számára érthetőbb, közérthetőbb nyelven kell közölni, szemben a csak az egészségügyi szakemberek által érthető tudományos szókinccsel.

Biztonság (Safety)
A betegeknek bízniuk kell abban, hogy biztonságban vannak, amikor képalkotó orvosi vizsgálaton vagy képvezérelt eljáráson vesznek részt és biztosak lehetnek abban, hogy magas színvonalú egészségügyi ellátáshoz jutnak, elkerülve a káros hatásokat és a pontatlan vagy késedelmes diagnózisokat. A COVID-19 világjárvány még inkább hangsúlyozta, hogy a radiológiai osztályok számára létfontosságú, hogy a betegek biztonsága érdekében kövessék a hivatalos útmutatásokat.

A képalkotó vizsgálat után: A.I.M.S.

Annak megállapítása, hogy az orvosi képalkotó vizsgálat kielégítő volt-e (Ascertain If Medical Imaging was Satisfactory)
A radiológusoknak fokozniuk kell a betegek mindennapi bevonását az orvosi képalkotás folyamatába és üdvözölniük kell a betegcsoportok együttműködését, amely hozzájárulhat a betegek tapasztalatainak javításához. A képalkotó vizsgálatokat követően a betegeknek lehetőséget kell biztosítani arra, hogy kifejezzék elégedettségük vagy elégedetlenségük mértékét és hogy visszajelzést adjanak egy betegelégedettségi kérdőív segítségével. Az Esperanto 2022 ESR Guide to Clinical Audit in Radiology and Clinical Audit Tool című kiadványa tartalmaz egy példát a betegelégedettségi kérdőívre az európai országok képalkotó szolgáltatásainak és ellátásának javítása érdekében.

A betegek visszajelzései lehetővé kell, hogy tegyék a radiológusok számára, hogy jobban megértsék a betegek elvárásait.

A radiológiai osztályoknak meg kell próbálniuk felülvizsgálni a meglévő és a jövőbeni szervezetüket a képalkotó csapattal, a PATIENTS CARERS AIMERS beépítésével és azon kell dolgozniuk, hogy ezeket a kulcspontokat a beteg - a radiológia legfontosabb érdekeltje - javára alkalmazzák, azzal a céllal, hogy javítsák a beteg-radiológus kommunikációt az orvosi képalkotásban Európában, hogy végső soron megfeleljenek a betegek elvárásainak.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://radiologia.blog.hu/api/trackback/id/tr8717790732

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Minden ami képalkotás
süti beállítások módosítása